Står du med overvejelser omkring bådkøb, - hvad man skal være opmærksom på, og hvad der (måske) er ligegyldigt så læs med her når førstegangskøber Ann Riemer fortæller om hendes beslutningsproces, før hun endelig kom på vandet i sin Bayliner VR5 cuddy i juni 2020.
Der er nok ikke 2 køb /beslutningsprocesser der ligner hinanden, men Ann fortæller så ærligt omkring hendes process, at de fleste vil føle sig i godt selskab med denne beretning:
Erfaringer og tips fra en førstegangskøber af motorbåd
Skrevet af Ann Riemer – nybagt motorbådsejer
Elsker du ligesom jeg, havnemiljøet, stranden, vandet og duften af havluft?
Ann Riemer med sin ældste datter
Går du nogle gange langs kajen på havnen og tænker ”Sådan en båd ville jeg vælge, hvis det var mig” men skyder hurtigt tanken fra dig, fordi du ganske enkelt ikke ville ane, hvor du skulle starte og slutte på sådan et køb-af-båd-projekt?
Så læs med her om alle mine erfaringer, tips og råd – sådan fra nybegynder til nybegynder – fordi….
For 4 måneder siden, var det nemlig også kun en tanke i mit indre. I dag sidder jeg og skriver denne artikel fra min nye motorbåd. Vi skruer lige tiden 4 måneder tilbage:
Januar 2020:
Jeg har fået en idé, der er blomstret mere og mere indeni mig. Den føltes første gang, som en smule vanvittig og sådan en af de tanker, man smiler af og tænker ”sødt, men umuligt” og sender pænt væk igen med et kærligt klap på hovedet.
Men den er kommet tilbage igen og igen, højst insisterende, som en slags boomerang, der vender tilbage, hver gang man sender den væk. Og jo mere jeg tænker over det, jo mere giver det faktisk mening inde i mit hoved.
Nu er den blevet så rodfæstet, at jeg kan se for mig, hvordan alle omkring mig vil agere på den.
Jeg tror sørme jeg vil købe en båd..
Det er ikke blevet sagt højt til nogle mennesker endnu, så det gælder jo ikke helt og jeg smiler også stadig af mig selv og ryster på hovedet, når jeg siger det højt til mig selv.
Februar 2020
Dagen er kommet til at fortælle min idé, der nu næsten er blevet et projekt til en god ven.
Jeg vil nemlig gerne have en at snakke alle tankerne igennem med.
Jeg føler jeg er ved at bevæge mig ud i ukendt farvand, for nu lige at blive i det maritime…
Som i et fuldstændig, bundløst, faretruende og uoverskueligt ukendt farvand – og det føles fuldstændig fantastisk. Det kan man da kalde ude af sin comfortzone. Jeg føler mig i live og frem for alt super spændt på alt der skal til at ske.
Min plan er at finde en motorbåd ud fra hvad den skal bruges til, for jeg ved jo ingenting om både, men jeg ved en masse om, hvad den skal give os i familien og dermed ved jeg alligevel en masse om hvilken båd jeg vil have. Så her er mine ønsker til min nye båd:
Marts 2020
Jeg tager ud og besøger bådforhandlere. De har bådene stående indenfor og udenfor, så man kan komme op i dem (husk at tage skoene af, ellers bliver der kigget lidt).
Her kan jeg danne mig et indtryk af, hvor stor båden føles, hvor nem den er at bevæge sig rundt i, hvor stor kahytten er (kan jeg ligge i fuld længde) og jeg kan prøve at sidde i den og få en fornemmelse af om båden er stor nok eller for stor.
Bådforhandlere er vist ikke så vant til at det er en kvinde, der kommer ind for at købe båd og de er vist heller ikke så vant til at man absolut ingen forstand har på hverken både eller motorer, men hvis man spiller ærligt og autentisk ud fra start og fortæller at man er førstegangskøber, så er de super søde til at forklare alt det man ikke forstår så meget af.
Alligevel føler jeg mig en smule malplaceret og skal hver gang lige tage tilløb, når jeg går ind hos en forhandler. Jeg tror det handler om en frygt for at stille dumme spørgsmål.
Men man finder jo ikke ud af noget uden at spørge, så det må jeg lige komme over.
Bayliner VR5 Cuddy
Quicksilver 675 Cuddy
Jeg ender ret hurtigt i 2 typer. Mest af alt pga. prisen, som passer mig godt, men rummeligheden i disse to både synes jeg er rigtig fin.
Quicksilver Activ 675 Cruiser og Bayliner VR5 Cuddy
Begge både er nogenlunde lige store – ca 2,5 meter i bredden og 6,5 meter lange. Det føles som en god længde, som er nem at overskue fra førersædet. De virker som om, der er lige langt til bagende, som forende fra rattet.
Begge både har plads til 5-6 personer, hvilket er perfekt til veninderne og mig, men også hvis mig og børnene skal have nogle af deres venner med. Bayliner virker en smule større når jeg står i den, men jeg tror det er en følelse og ikke et faktum.
Begge har kahyt, Quicksilver har lidt længere liggelængde i kahytten end Baylineren, som til gengæld synes bredere.
Udseendemæssigt synes jeg Quicksilver har et lidt mere skandinavisk udtryk – mere kantet i det end Bayliner, som måske mere minder om en amerikansk sofaflyder.
Vi prøvesejler dem og for mig føles de ens, en ekspert kan måske komme med en masse klogt her, men jeg har jo ingen erfaring og har derfor intet at sammenligne med.
April 2020
Jeg har tænkt og tænkt og mærket og mærket og jeg er endt i Baylineren.
Der er sådan en smule amerikaner, pompøs, flyder, lækkerhed over den, på den virkelig fede måde og jeg kan bare se børnene bevæge sig sikkert rundt på den, samt hvordan den vil fungere med os alle 4. Og jeg kan sagtens se veninderne sidde i den med håret sat, solbriller på og stor latter.
Baylineren har åbenbart også en historik i det område jeg skal ligge i og jeg fornemmer at kendskabsgraden til den er større og derfor tænker jeg, at den en dag er nemmere at sælge igen, men det er min egen vurdering.
Jeg har også besluttet mig for en 115 Mercury motor. Det er en motor, der er stor nok til at kunne trække vandski med mere efter sig, men ikke sådan én som har alt for mange hestekræfter i sig. Jeg tror andre ville have valgt en 150, men det virker alt for voldsomt til mine krav.
115’eren passer mig rigtig godt, til når min 18 årige skal ud og sejle alene med vennerne.
Nu kommer alt det praktiske:
Så kom speedbådscertifikatet i hus!
Maj 2020
Jeg har fundet en Bayliner fra 2019 hos en lokal forhandler. Den er smuk og den er perfekt. Børnene har set den og de er helt oppe at ringe, de synes heldigvis at mit projekt er lige så meget deres nu og de forestiller sig hele sommeren i båden, i havnen og på vandet. Som min mellemste på 15 år sagde ”det er simpelthen en af de bedste idéer du nogensinde har fået mor” Og det må jeg give hende ret i.
Forhandleren som jeg har fundet, har den service med at levere båden om sommeren og hente den om efteråret og opbevare den. Inkl. I den service er en motorservice og en bundmaling, som en motorbåd skal have hvert år.
Jeg har booket tid til speedbådscertifikat, det kan tages på én dag, men husk at gå i gang med teorien 3-4 dage før, der er alligevel en del at læse op på.
Forsikring har jeg fundet hos Axus. De var klart billigere end min egen forsikring.
Bådpladsen har været sværere end jeg troede. Der er ventetider overalt. Jeg er endt med en gæsteplads, hvilket vil sige at jeg skal rykke rundt. Hvis ham der ejer pladsen, skal bruge den, skal jeg flytte mig indenfor 24 timer. Det virker umiddelbart en smule stressende, men jeg har intet valg. Jeg er skrevet op til en fast bådplads, som jeg måske får om et år.
Og jeg kan bare sige at havnefogeder diskuterer man ikke med. Man får at vide hvor skabet står og så retter man ind.
Heldigvis havde jeg en erfaren ven med til at sejle den til havnen hvor den skulle ligge.
For jeg har lidt svært ved at forstå at jeg faktisk er i mål med mit projekt.
Forhandleren taler en del, da den skal overdrages og jeg ved at jeg skal lytte efter, men på en eller anden måde slår min hjerne fra. Så det er godt at vi er to.
Da båden endelig lå der, på sin plads i havnen og jeg låste det hele af, der gik det først endelig op for mig at jeg nu stod jeg med min helt egen perfekte motorbåd til min lille familie. Jeg følte mig så utrolig meget i live, fordi jeg havde kastet mig helt ud, hvor jeg ikke kunne bunde og jeg havde klaret den.
Status 3 uge efter vi har modtaget båden
Børnene synes jeg er sej og at de er heldige. Veninderne synes jeg er skør og fantastisk og vil gerne være med på en part. Og omverdenen? Hmmm de er vist lidt ovre i ”Jamen du er jo alenemor til 3, hvad vil du gøre, hvis der sker noget med motoren?”. Men jeg har så mange venner og bekendte jeg kan ringe til, hvis det endelig skulle komme dertil og ellers så må jeg jo lære det.
Det hele føles fuldstændig og helt igennem perfekt.
Nu starter det hele. Rom blev som sagt ikke bygget på en dag og min ældste og jeg tager ud og sejler små ture i den hver anden dag, hvis vejret tillader det. Over 6 meter i sekundet så går vi ikke ud. Det kan være at vi bliver modigere senere, sådan er det lige nu, hvor vi står helt i begyndelsen af vores bådeventyr. Udfordringen er ikke at sejle på havet, for nu kender vi søfartsreglerne og de er mega logiske.
Udfordringen er at manøvre rundt inde i en havn og undgå at gå fuldstændig i panik. Ikke fordi jeg er bange for at der skal ske os noget. Men mere at vi er nervøse for at sejle ind i andres både, fordi vi jo i princippet ikke aner noget som helst om, hvad vi har gang i.
Konklusion
Jeg kommer aldrig til at kunne diskutere motorstørrelser, hvad dens tophastighed er eller hvor stor brændstoftanken er. Jeg kan ikke huske hvad båden er i fod og jeg glemmer konstant hvordan man laver flagstik og pæleknob.
Jeg har en båd, som kan sejle – det er hvad jeg ved – ligesom at jeg har en bil med 4 hjul, som kan køre.
Og jeg kan køre bil og er en fin bilist, ergo kan jeg også sejle en båd og blive en fin sejler, det handler bare om tålmodighed og øvelse.
Og folk på havnen er super søde. Der står altid en på spring, når man lægger til, for alle bådejere har vist en smule hjertebanken, når de skal lægge en båd til i en havn.
Og som min havneplads nabo siger ”vi har alle været nybegyndere en gang”.
God fornøjelse med dit bådeventyr
Smil fra Ann
Ting jeg tænkte over da jeg valgte båden
Ting der skal være styr på op til dagen hvor du får båden
Tilkøb
Ting der er gode at have styr på, når du har båden liggende i havnen